دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نمایشگاه پوستر با محوریت «تعامل» در گالری گلستان برپا شده است که در آن، مخاطب فقط به دیدن آثار اکتفا نمی‌کند، بلکه با لمس کردن اثر، بخشی از آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، با ورود به نمایشگاه پوستر «اینتراکتیو» با 20 اثر متفاوت روبه‌رو می‌شوید که شما را وا می‌دارد تا با دست‌تان صدای ترکیدن دانه‌های ذرت را روی آتش ایجاد کنید، خانواده‌ای را با دوختن کاغذ از آفت طلاق نجات دهید، با کتاب آشتی کنید، اشک‌های کودکی را ببینید که قطره‌قطره روی زمین می‌چکد و چند قدم آن طرف‌تر روی کودکی به خواب‌رفته را با پتو بپوشانید، با چرخاندن کره زمینی که میان دو شیر آب باز و بسته قرار گرفته، بین صرفه‌جویی و اسراف انتخاب کنید و در پایان نیز روی پوستر یک درخت، با اثر انگشت خودتان شکوفه بکارید.

الیکا عبداللهی و احترام‌ سادات شجاعی دو دانشجوی رشته‌ی گرافیک و 21 ساله هستند که با همکاری یکدیگر، این پوسترهای «اینتراکتیو» را طراحی و اجرا کرده‌اند.

عبداللهی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ایده این نمایشگاه، می‌گوید: استاد درس پوستر در دانشگاه، در این حوزه اطلاعات به‌روزی داشت. او سبک «اینتراکتیو» را که دو - سه سال است در کشورهای اروپایی و آمریکایی مد شده، به ما معرفی کرد. ما از این موضوع خیلی خوش‌مان آمد و از آن استقبال کردیم. چند اتود زدیم و برای استاد بردیم و کم‌کم دست‌مان آمد چه ایده‌هایی در اجرا، خوب در می‌آید، زیرا ایده‌ باعث جذاب شدن پوستر می‌شود.

وی معتقد است که این نمایشگاه یکی از متفاوت‌ترین نمایشگاه‌هایی است که تا به حال برگزار شده و برخلاف دیگر نمایشگاه‌ها که بازدیدکنندگان با فاصله آثار را تماشا می‌کنند، باید عملی روی پوستر انجام دهند تا آن را درک کند.

او ادامه می‌دهد: حدود یک سال است که روی این آثار کار می‌کنیم و پنج‌ماه ایده‌یابی آن طول کشید، زیرا ایده این آثار باید بسیار پخته باشد. در ابتدای کار ممکن است دیدن آثار مشابه خارجی، روی ما تأثیر گذاشته باشد؛ اما در ادامه، با خلاقیت خودمان و توجه به فرهنگ ایرانی، پوسترها را طراحی کردیم.

این هنرمند اضافه می‌کند: پوسترهای اینتراکتیو در ذهن می‌مانند، زیرا انسان‌ها هر چیزی را که به‌صورت عملی انجام دهند، بیشتر در ذهن‌شان می‌ماند. زمینه استفاده از این سبک در تبلیغات، بسیار گسترده است، اما به‌دلیل این‌که ما در نمایشگاه نمی‌توانستیم برندی را تبلیغ کنیم، طراحی پوسترهای اجتماعی و سرگرمی را انجام دادیم. همه‌چیز از جلد کتاب گرفته تا کیف‌ پول و ساک دستی می‌تواند اینتراکتیو باشد و ما سعی کردیم این موضوع را بیان کنیم.

عبداللهی همچنین بیان می‌کند: جای نصب این پوسترها بسیار مهم است، به‌عنوان مثال وقتی یک شخص در ایستگاه اتوبوس منتظر است، می‌تواند با مفاهیم پوسترهای اینتراکتیو سرگرم باشد و آن‌ها را درک کند. از طرفی ما ایرانی‌ها از نظر بصری ضعیف‌تر از مردم دیگر نقاط دنیا هستیم، بیشتر اروپایی‌ها با تصویر بزرگ می‌شوند، اما ما به‌لحاظ طبع شعر و شاعری‌مان این‌گونه نیستیم و به نظر من باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

شجاعی نیز در این زمینه می‌گوید: برخلاف دیگر پوسترها که با تیراژ بالا در سطح شهر قرار می‌گیرد، نسخه‌های کمی از پوستر اینتراکتیو تولید و نصب می‌شوند. ایده‌یابی و ساخت متریال این‌ پوسترها بسیار سخت است و از آن‌جا که هزینه تولید این پوسترها زیاد است، دوست داریم از ما حمایت شود تا بتوانیم نمایشگاه‌های بیشتری برگزار کنیم و این سبک را آموزش دهیم. امیدوارم این نمایشگاه شروعی برای توسعه این سبک باشد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «اینتراکتیو» که پنجم اردیبهشت افتتاح شده تا پانزدهم همین ماه در «نگارخانه گلستان» به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان برپا خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 10 به این نگارخانه مراجعه کنند. همچنین 12 اردیبهشت ورک‌شاپی با موضوع پوسترهای اینتراکتیو در محل این نمایشگاه برگزار می‌شود.

کد خبر 331777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha